טיפול דיאדי- הורה וילד

מהו טיפול הורה-ילד (טיפול דיאדי) ?

דיאדה, משמעותה צמד שמקיים אינטראקציה. הדיאדה הורה- ילד היא הדיאדה הבסיסית ביותר. תינוקות וילדים מתפתחים וחווים את העולם מתוך הקשר עם ההורים, ובהמשך עם דמויות משמעותיות נוספות. מתוך הראיה שההורים הם המטפלים הטבעיים של הילד, מתבקשת שיטת הטיפול הדיאדי שבה ההורה הוא חלק אינטגראלי מהטיפול הפסיכולוגי בילד.

טיפול דיאדי הוא טיפול שבו נוכחים- מטפל, והדיאדה הורה-ילד. מעבר לכך, ישנן שיטות שונות של טיפול דיאדי.

טיפול דיאדי בשיטת theraplay

מטרת  הטיפול היא לעזור להורים וילדים לבנות מערכת יחסים טובה ו"זורמת" יותר, ולהעלות את הדימוי העצמי ואת האמון באנשים.

האמצעי לכך הוא משחק משותף, המשחקים מותאמים למוקדי הקושי או החיכוך שקיימים במערכת היחסים/ בחייו של הילד, ועובדים לשיפורם- באופן מהנה (!)  אך אינטנסיבי. האינטראקציות מתרחשות בחדר הטיפולים, והשינוי מתרחש תוך כדי התנסויות 'כאן ועכשיו'. בטיפול ההורה משמש כחלק מצוות הטיפול.

הטיפול מתאים לקשת רחבה של בעיות- החל מקשיים בקשר הורה-ילד או בעיות באימוץ, וכלה ב-מופנמות-יתר/ הסתגרות או דכדוך, התנהגות אקטיבית מידי- אגרסיבית, קשיים חברתיים.

שיטת הטיפול נוסדה ע"י פילס בוס ואן ג'רנברג ב-1967, בהתבסס על תיאורית ההתקשרות של בולבי (attachment), ומאז התפתחה רבות. המכון המרכזי לטיפול בשיטת theraplay הוקם ע"י פיליס בוס ב-1971 בשיקאגו, וכיום מעבר לפעילותו בשיקאגו, המכון מקיים תוכניות הכשרה בכל רחבי העולם. השיטה זוכה לפופולאריות, גם כיוון שהיא יעילה ומתאימה לדרכים ההוריות האינטואיטיביות.

העקרונות המנחים של theraplay– 

לכל ילד או מבוגר יש 'מודל עבודה פנימי', הכולל הנחות בסיס לגבי עצמו, ולגבי אחרים והעולם וכן אסטרטגיות אישיות להשגת בטחון, שקט או הישגים. מודל העבודה לעיתים רבות אינו מודע, אך משפיע על כל ההתנהלות של האדם, תגובותיו, תחושותיו מול תגובות הזולת ויכולת הויסות הרגשי שלו.  אם מפשטים את הדברים, באופן כללי אינטראקציות חיוביות מחזקות ייצוג של העצמי כאהוב, מיוחד, מסוגל וכד', את האחרים כאוהבים, מגיבים, ואת העולם כמקום בטוח או מעניין. אינטראקציות שליליות לעומת זאת, עלולות ליצור ייצוג של העצמי כלא אהוב או לא מסוגל, את האחרים כלא דואגים ולא אמינים ואת העולם כמקום לא בטוח ומאיים.

'מודל העבודה הפנימי' הוא יציב אך לא קשיח, כך שיכול להשתנות ע"י התנסויות חדשות, במיוחד אצל ילדים. הטיפול נועד לכוון את מערכת היחסים בין ההורה לילד, כך שיווצר 'מודל עבודה פנימי' שמאפשר התקשרות ותקשורת טובה יותר. אנו נעזרים במערכת היחסים הזו- בשביל ליצור דפוסי קשר בריאים אצל הילד/ה.

ב- theraplay מחלקים את מרכיבי ההתקשרות הבריאה בין ההורה לילד לארבע מימדים:

  • הבנייה- המבוגר מוביל ומבנה את המצבים (גבולות) ועוזר לילד בעזרת ויסות משותף, כך שהילד יוכל לחוש ביטחון וללמוד לווסת בהמשך את עצמו.
  • מעורבות- קשר שיש בו חיבור, התכווננות והבעה רגשית חיובית.
  • הענקה- התייחסות לצרכים הראשוניים, קשר עם קירבה, מגע, ואפשרות ליצור מצב של רוגע.
  • אתגר- קשר שיש בו אפשרות לצמיחה וחקירה, ניתן לאתגר ולקדם באופן מתאים ללא תחושת ביקורת או דחייה.

בטיפול מחזקים אחד או יותר מהמרכיבים האלו.

 קישור לאתר הרשמי של Theraply :

http://www.theraplay.org/

 

הפניה שלך נשלחה בהצלחה

אצור איתך קשר בהקדם